apakah sphygmomanometer?

Antara alat yang biasa digunakan di pejabat doktor adalah salah satu yang kita kenal, tetapi nama sebenarnya tidak diketahui. Peranti itu adalah sphygmomanometer, yang digunakan untuk mengukur tekanan darah. Sphygmomanometer telah digunakan secara meluas sejak awal abad ke-20, dan terdiri dari belang yang diletakkan di sekitar lengan, serta alat untuk mengukur tekanan di mana aliran darah bebas, dan tekanan di mana aliran darah dibatasi.

Apabila sphygmomanometer digunakan, cuff melambung, biasanya di sekitar lengan atas, dan tekanan secara beransur-ansur dilepaskan. Sphygmomanometer digital sering beroperasi pada sentuhan butang, dan data tekanan darah dipaparkan pada skrin digital. Banyak sphygmomanometers manual juga masih digunakan, yang biasanya memerlukan profesional perubatan untuk beroperasi dengan betul.

Dalam peranti manual, tekanan dipaparkan sebagai ketinggian lajur merkuri dalam tiub. Memandangkan manset itu secara manual meningkat, ketinggian lajur bertambah, dan kemudian menurun apabila tekanan dilepaskan. Semasa kecelakaan itu, doktor biasanya mendengar dengan stetoskop pada arteri utama lengan.

Apabila aliran darah mula mengalir semula selepas dihentikan oleh cuff, ada yang mula bergegas atau bunyi berdebar yang doktor dapat mendengar melalui stetoskop. Tekanan di mana kejadian ini tercatat, dan dipanggil tekanan sistolik. Cuff dibenarkan untuk mengosongkan lagi, dan tekanan di mana bunyi tidak lagi dapat didengar juga disebut, dan dipanggil tekanan diastolik. Kedua nilai ini adalah sepasang nombor yang dapat dikenali sebagai nilai tekanan darah.

Adalah penting bahawa tekanan darah seseorang diukur apabila dia santai, jika tidak, pembacaan akan ditimbulkan secara palsu. Hormon seperti adrenalin dapat meningkatkan tekanan darah secara dramatik dengan mengatasi pembuluh darah. Contohnya, seseorang yang baru terkejut, akan mendapat tekanan darah tinggi berbanding seseorang yang menonton televisyen. Pembacaan tepat adalah penting untuk menentukan kesihatan jantung dan oleh itu seluruh tubuh.

Penggunaan sphygmomanometer manual, seperti banyak perkara dalam bidang perubatan, mengambil beberapa amalan sebelum anda dapat secara konsisten mendapatkan pembacaan yang betul. Walau bagaimanapun, bagi mereka yang mempunyai tekanan darah tinggi, ini mungkin kemahiran yang berharga, kerana ia penting untuk mengukur tekanan darah anda dengan kerap. Selain kemudahan yang terlibat, sesetengah pesakit mendapat gelisah apabila tekanan darah mereka diambil oleh doktor, kadang-kadang disebut sebagai sindrom makmal lab. Ini boleh membuang bacaan, jadi dapat mengukur tekanan darah anda sendiri di rumah bukan sahaja mudah tetapi juga berkaitan dengan perubatan.