Apakah pemblokiran opiate?

Penyekat opiate atau opioid / opioid antagonis adalah ubat yang mengurangkan beberapa kesan opiat atau opioid, yang sering diresepkan untuk melegakan kesakitan. Kegunaan pemblokir ini berbeza-beza dan kadang-kadang mereka ditadbir untuk detoksifikasi untuk orang yang kecanduan opioid atau bahan yang berkaitan seperti alkohol. Mereka juga memainkan peranan penting dalam mengubati overdosis oleh opioid.

Ketagihan opiate mencabar dan satu kaedah untuk menamatkan ketagihan adalah dengan menggunakan penghalang opiate. Ini boleh mengurangkan apa-apa manfaat psikologi atau “tinggi” yang berkaitan dengan pengambilan opiat tambahan, dan bagi kebanyakan orang, jangka pendek antagonis opioid membantu mengatasi ketagihan terhadap opioid yang kuat. Terdapat beberapa ubat yang mungkin berfungsi dalam hal ini dan juga yang akan menyebabkan penyakit jika perkara seperti alkohol digunakan. Ini mungkin berfungsi sebagai penghalang bagi mereka yang pulih dari penyalahgunaan dadah.

Kepercayaan yang lama telah menjadi manfaat utama penyekat dalam merawat kecanduan adalah apabila diberikan opioid, sakit tidak lagi dikurangkan oleh opioid, tetapi pemahaman ini terlalu mudah. Sebaliknya, antagonis mungkin mengurangkan kesan sampingan seperti opiate “tinggi,” tetapi ia mungkin sebenarnya berguna untuk merawat kesakitan, sama ada apabila ditetapkan dengan opiate atau apabila digunakan secara bersendirian. Peningkatan bilangan kajian menunjukkan bahawa sesetengah orang mengendalikan kesakitan dengan berkesan dengan mengambil pemblokiran opiate, sama ada selepas sekali menggunakan opioid atau jika mereka tidak pernah menggunakannya. Dalam dos yang rendah, penghalang ini mungkin sama ada dengan opioid yang dikendalikan bersama atau sendirian untuk meningkatkan kesan analgesik atau menghilangkan nyeri. Perkara ini memerlukan kajian tambahan dan penggunaan antagonis opioid untuk mengendalikan kesakitan masih dianggap luar label.

Satu penggunaan penghalang yang pasti diluluskan adalah untuk merawat dos berlebihan. Orang-orang yang telah berlebihan pada opioid ada risiko yang sangat berat untuk kematian kerana opioid dapat menekan pernafasan ke tahap yang luar biasa. Pentadbiran intravena beberapa larutan opioid, terutamanya naloxone, adalah langkah pertama dalam rawatan, kerana kesan opioid yang diambil akan berkurang dengan ketara. Sesetengah antagonis opioid juga digunakan semasa prosedur seperti detoks ultra-cepat, dan mereka membantu mengurangkan apa-apa opiat kesan boleh terus menghasilkan dalam badan, yang boleh membantu penagihan ketagihan.

Terdapat beberapa kegunaan luar label untuk jenis penghalang opiate, dan penggunaan ini mungkin mempunyai penyelidikan sokongan yang minimum atau kuat. Terdapat beberapa kajian yang menghubungkan peningkatan gejala autisme kepada antagonis opioid tertentu. Penggunaan di atas sebagai terapi tambahan atau tunggal untuk melegakan kesakitan adalah contoh lain. Penggunaan sedemikian masih pada umumnya dianggap sebagai ubat eksperimen dan preskripsi untuk kegunaan luar label biasanya tidak digalakkan, walaupun orang yang ingin memperbaiki kesakitan sakit mungkin mencari doktor yang bersedia menyokong keputusan untuk mencuba terapi penyekat opiate yang belum terbukti.

Oleh kerana terdapat banyak penghalang penawar yang berbeza, kesan sampingan berbeza oleh orang dan sebatian kimia. Orang ramai ingin membincangkan kesan sampingan yang berpotensi dengan doktor preskripsi. Terdapat juga variasi bagaimana dadah ini boleh diambil. Ada yang boleh didapati secara lisan dan yang lain perlu diberikan secara intravena kerana bioavailabiliti lisan mereka adalah miskin.