apakah kelas pertahanan diri?

Kelas pertahanan diri adalah bengkel yang menyediakan orang-orang yang menghadirinya dengan kemahiran asas untuk mempertahankan diri. Biasanya, kelas ini ditaja dan diketuai oleh kumpulan wanita atau penguatkuasa undang-undang, walaupun mereka terbuka kepada semua anggota komuniti. Bergantung pada jenis kelas, bengkel mungkin hanya mengambil masa beberapa jam pada pagi Sabtu, atau mungkin berbentuk pelbagai kelas yang tersebar selama beberapa minggu. Orang yang tidak biasa dengan mana-mana seni mempertahankan diri atau teknik pertahanan diri harus mempertimbangkan untuk mengambil sekurang-kurangnya kelas gambaran, kerana ia akan meningkatkan keselamatan diri dan menjadikan mereka lebih yakin.

Gaya kelas pertahanan diri berbeza-beza, bergantung kepada siapa yang menerajuinya. Secara umum, guru mengandaikan bahawa pelajar tidak mempunyai pengetahuan mengenai pertahanan diri. Oleh itu, langkah pertahanan mudah diajar, bukannya yang kompleks yang memerlukan banyak kekuatan fizikal atau pengetahuan tentang prinsip seni mempertahankan diri. Di samping itu, pelajar sering diketuai melalui latihan pemberian kuasa untuk meningkatkan keyakinan dan menjadikan mereka berasa lebih selamat ketika berada di jalanan. Biasanya kumpulan pelajar kecil, yang membolehkan semua orang mengamalkan semua langkah dan mengikat pelajar bersama.

Semasa kelas, orang akan belajar bagaimana untuk keluar dari pemilikan asas, bagaimana untuk menumbuk seseorang dengan selamat, dan teknik fizikal asas yang lain. Di samping itu, pelajar akan mempelajari bahagian-bahagian tubuh yang lemah supaya mereka dapat menendang atau menumbuk di mana ia dianggap penting. Pelajar akan menjalani teknik ini beberapa kali, supaya mereka dapat dengan cepat mengingati mereka dalam keadaan kecemasan, dan mereka juga digalakkan untuk mencuba satu sama lain. Dalam banyak keadaan, teknik menggabungkan pelbagai disiplin seni mempertahankan diri, kerana banyak seni mempertahankan diri mempunyai gerakan pertahanan yang kuat yang juga mudah dipelajari. Kelas ini biasanya dipenuhi dengan tikar, sarung tangan tinju, dan peralatan perlindungan yang lain supaya pelajar dapat belajar bergerak tanpa menyakiti diri mereka sendiri atau satu sama lain.

Sebagai tambahan kepada pertahanan diri fizikal, pelajar akan belajar tentang cara meningkatkan keselamatan diri mereka dengan cara lain. Pelajar diajar tentang kesedaran, bagaimana untuk menilai keadaan, dan bagaimana untuk berkomunikasi dengan jelas. Sebagai sebahagian daripada seksyen komunikasi kelas, pelajar sering diketuai dalam latihan kumpulan yang termasuk menjerit dan cara komunikasi lain yang biasanya dianggap tidak dapat diterima secara sosial. Pelajar diajar tentang komunikasi yang kuat dan jelas dalam situasi kecemasan supaya mereka bersedia untuk mengatakan “TIDAK!” Kepada penyerang atau untuk meminta bantuan. Pada akhir kelas, pelajar harus merasa lebih selamat dan yakin, dan akan memproyeksikan imej itu apabila mereka berada dalam situasi yang berbahaya.