apakah diet kemalangan?

Dalam usaha untuk menurunkan berat badan, sesetengah orang akan mencuba apa-apa, termasuk kaedah penurunan berat badan yang disarankan seperti diet kemalangan. Diet kemalangan adalah diet yang sangat mengehadkan pengambilan kalori. Malah, diet ini sering menyekat pengambilan kalori sehingga dieter adalah bersempadan dengan kelaparan. Sebagai balasan untuk kebuluran mereka sendiri, pesakit dijanjikan penurunan berat badan dramatik hanya dalam beberapa hari atau minggu. Contohnya, diet kemalangan mungkin menawarkan pelaku diet untuk kehilangan 10 hingga 20 paun dalam hanya lima hingga tujuh hari dan lebih banyak lagi dalam beberapa minggu lagi.

Ada banyak yang perlu dibimbangi dengan diet kemalangan, kerana ia merosakkan seseorang nutrien dan kalori yang diperlukannya untuk kesihatan dan kelangsungan hidup yang optimum. Ramai orang berfikir kalori secara negatif, tetapi seseorang sebenarnya memerlukan sejumlah kalori untuk mengekalkan fungsi tubuh asas, seperti pernafasan. Apabila seseorang menggunakan terlalu banyak kalori kerana diet, dia mungkin akan menanggung kesihatannya dengan risiko yang serius. Ramai diet memerlukan seseorang untuk mengambil kurang daripada 1200 kalori setiap hari, dan ada juga serendah 700 atau 800 kalori setiap hari. Bagi orang biasa, ini hanya tidak cukup kalori.

Seseorang yang mengalami masalah kemalangan mungkin mengalami gejala yang berkaitan dengan pengambilan kalori yang sangat rendah. Sebagai contoh, dia mungkin mengalami sakit kepala, pening, dan mudah marah, dia mungkin berasa lelah dan mempunyai cirit-birit juga. Sesetengah orang mengalami kesakitan gas manakala yang lain sebenarnya boleh menaikkan berat badan pada jenis diet ini. Dengan diet yang berterusan, seseorang mungkin mengalami kekurangan nutrien penting, dan organ-organnya mungkin mula menunjukkan tanda-tanda ketegangan, terutama sekali pada buah pinggang dan hati. Tubuhnya mungkin mula membakar otot dan tisu penting lain, dan dia mungkin meletakkan dirinya berisiko untuk osteoporosis.

Selain risiko kesihatan yang terlibat dengan diet kemalangan, seseorang mungkin mengalami masalah lain dengan diet jenis ini. Selalunya, penurunan berat badan awal adalah sebahagian berat air. Seiring berjalannya waktu, dia mungkin berharap dapat kehilangan lebih banyak, tetapi kehilangan berat badannya mungkin akan terlepas atau berhenti sama sekali. Selalunya, ini adalah kerana tubuh mula percaya bahawa ia kelaparan dan berfungsi untuk menyimpan kalori tambahan yang tidak dibakar setiap hari.

Ada cara yang lebih baik untuk menurunkan berat badan selain diet berbahaya. Kebanyakan pakar mengesyorkan makan diet yang sihat dan seimbang dengan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran serta air. Mereka juga mengesyorkan bersenam selama kira-kira 30 hingga 45 minit setiap hari, dengan kelulusan doktor, dan mengehadkan gula-gula, lemak, dan minyak. Selain itu, mengurangkan kalori dengan tahap yang selamat membantu menurunkan berat badan bersama-sama, dan seorang doktor harus dapat mengesyorkan jumlah pengurangan kalori yang selamat. Sebagai alternatif, ramai orang beralih kepada kalkulator penurunan berat badan di Internet untuk memikirkan berapa banyak kalori yang mereka perlukan setiap hari dan berapa banyak mereka boleh dipotong dengan selamat untuk mencapai matlamat penurunan berat badan mereka.