Apakah diabetes yang teruk?

Diabetes yang teruk, yang juga dikenali sebagai diabetes peringkat awal atau diabetes jenis 2, adalah ketidakupayaan yang tiba-tiba bagi tubuh untuk memetabolisme glukosa akibat ketahanan insulin. Rawatan umumnya melibatkan pemantauan berterusan gula darah seseorang dan pelaksanaan perubahan diet dan gaya hidup. Dalam beberapa kes, pentadbiran insulin atau penggunaan ubat-ubatan mungkin diperlukan untuk mengawal paras gula darah dan mengelakkan potensi komplikasi yang mengancam nyawa.

Walaupun ia tidak diketahui tentang apa yang mencetuskan permulaan diabetes kronik, pelbagai faktor genetik dan tingkah laku boleh menyumbang kepada perkembangannya. Individu yang tidak mendapat latihan yang mencukupi, biasa atau perjuangan dengan obesiti sering mengalami peningkatan risiko untuk menjadi gejala. Wanita dengan sejarah diabetes gestational atau mereka yang mempunyai prediabetes juga mungkin terdedah kepada kencing manis. Faktor tambahan yang dianggap menyumbang kepada penyakit adalah sejarah dan usia keluarga.

Diagnosis kencing manis akut biasanya dibuat dengan pentadbiran ujian darah, yang dikenali sebagai hemoglobin glikasi (A1C). Dengan pentadbiran tunggal, ujian ini menawarkan purata tiga bulan purata tahap gula darah seseorang. Individu yang tidak dapat menjalani ujian A1C yang dilakukan mungkin menjalani ujian darah yang lebih tradisional, seperti ujian gula darah yang memerlukan seseorang untuk berpuasa semalaman sebelum ujian.

Diabetis akut membentangkan apabila badan tidak mempunyai insulin yang mencukupi untuk memetabolisme gula secara semulajadi menghasilkan dan menggunakan melalui dietnya. Dianggap sebagai bahan api utama yang menjalankan pelbagai sistem badan, glukosa dikawal oleh hati, yang bertanggungjawab terhadap pengeluaran gula, penyimpanan, dan pengedaran. Apabila hati berfungsi untuk mengawal glukosa, pankreas menghasilkan hormon insulin yang berfungsi untuk mengekalkan tahap glukosa seseorang. Dengan kehadiran insulin yang tidak mencukupi, glukosa dapat mengumpul di dalam aliran darah yang menyebabkan pelbagai tindak balas fisiologi yang merugikan.

Individu dengan gula darah tinggi, atau hiperglikemia, sering membina pelbagai tanda dan gejala yang menunjukkan sesuatu yang salah. Selalunya, paras gula darah tinggi akan menyebabkan seseorang mengalami dahaga dan kelaparan yang berlebihan. Ia tidak biasa bagi individu yang mempunyai kencing manis yang tidak terkawal untuk menunjukkan penurunan berat badan dan keletihan juga.

Sekiranya tidak dirawat, kencing manis yang teruk boleh membawa kepada perkembangan komplikasi yang mengancam nyawa. Gejala-gejala yang tidak terkawal dapat berkembang, yang membawa kepada perkembangan keadaan yang mengecilkan fungsi organ secara serius, seperti buah pinggang atau kegagalan jantung. Kesihatan saluran darah dan saraf seseorang juga boleh menjadi terancam dengan kehadiran paras gula darah tinggi, yang membawa kepada penurunan peredaran dan fungsi saraf terjejas. Individu diabetes dengan peredaran yang terkompromi dan fungsi saraf seringkali bertambah risiko untuk jangkitan, pemutihan, dan komplikasi serius lain yang memberi impak negatif dan keupayaan tubuh untuk menyembuhkan dirinya sendiri.

Rawatan berpusat pada mengawal dan menstabilkan tahap glukosa darah seseorang. Rawatan yang berjaya biasanya melibatkan mengikuti jadual yang ketat untuk memantau pengambilan makanan seseorang, termasuk saiz bahagian dan masa hari, dan tahap gula darah. Perubahan diet sering kali merangkumi pengambilan makanan berlemak yang tinggi, makanan gula tinggi dan meningkatkan penggunaan buah-buahan dan sayur-sayuran. Perubahan gaya hidup biasanya termasuk meningkatkan aktiviti fizikal seseorang, mengehadkan pengambilan alkohol seseorang, dan pengurusan tekanan yang sihat. Sesetengah individu mungkin memerlukan penggunaan terapi insulin atau ubat-ubatan untuk mengawal pengeluaran insulin dan menstabilkan tahap gula dalam darah.