apakah bronkitis?

Bronkitis adalah jangkitan pada tiub bronkial yang membawa udara dari kerongkong ke paru-paru. Apabila dijangkiti, tiub ini menjadi radang, menjadikannya sukar untuk bernafas, dan menghasilkan mukus, yang menyebabkan batuk. Gejala lain mungkin termasuk demam ringan, sakit tekak, sakit otot ketika bernafas, dan mengi. Mungkin juga, semasa bronkitis akut, batuk sangat keras sehingga vakum letupan yang dibuat di dalam paru-paru boleh retak atau menyakiti tulang rusuk, yang menjadikan batuk lebih jauh lebih menyakitkan. Terdapat dua bentuk: kronik dan akut.

Bronkitis akut sering disebabkan oleh selesema atau selesema. Penyakit ini selalunya disebabkan oleh virus, bukan bakteria, jadi mengambil antibiotik tidak akan membantu menyembuhkannya, biasanya ia akan hilang sendiri. Rawatan terbaik ialah rehat dan cecair. Kerana bronkitis menyebabkan pembentukan lendir, sirap batuk expectorant dapat menolong menurunkan lendir dan memudahkan batuk. Cecair minuman juga akan membantu dengan ini, dan juga menggantikan cecair pesakit yang kehilangan jangkitan. Orang yang mempunyai jangkitan ini harus melihat seorang pakar kesihatan jika mereka masih mengalami gejala selepas dua minggu, kerana mereka mungkin mengalami masalah pernafasan lain.

Cara terbaik untuk mengelakkan bronkitis akut adalah cara yang sama seseorang akan cuba untuk mengelakkan sejuk. Orang harus mencuci tangannya dengan kerap, membasmi kuman yang diperlukan semasa musim sejuk, dan mengelakkan ruang sesak atau terkurung jika ada sesuatu yang “berlaku.”

Bronkitis kronik adalah keadaan yang paling sering dilihat dalam perokok. Ini adalah keradangan yang lebih kekal pada tiub bronkus yang disebabkan oleh kerengsaan asap rokok. Keadaan kronik seperti kesakitan, bronkitis akut yang kurang teruk. Tabung bronkial sentiasa sedikit meradang, lendir sentiasa dihasilkan, dan hasilnya adalah “perokok perokok.” Penyembuhan terbaik untuk penyakit ini adalah untuk menghentikan merokok, tetapi jika itu terlalu sukar, hanya memotong dapat mengurangkan tekanan pada tiub bronkial dan membolehkan mereka pulih sedikit.