apa yang diturunkan ileostomy?

Takedown ileostomy adalah prosedur di mana ileostomy dibalikkan. Prosedur awal melibatkan mengakhiri usus kecil dan mencabutnya dari usus besar, atau kolon. Ia kemudian diarahkan ke pembukaan di abdomen yang dipanggil stoma. Apabila ia diturunkan, usus besar disambung semula ke kolon atau ke takungan ileoanal, yang sering dibina daripada tisu yang diambil dari usus kecil.

Pesakit mungkin menjalani prosedur ini jika kolon telah sembuh dari prosedur dan boleh berfungsi dengan baik sekali lagi, atau jika kolon telah dikeluarkan sepenuhnya. Sekiranya kolon masih ada, usus besar dan kecil disambung semula dan fungsi pencernaan semula seperti biasa. Jika tidak, apabila kolon telah dikeluarkan, satu kantung dibina dan diarahkan ke dubur. Ini membolehkan najis untuk keluar dari badan sebagai normal, tetapi tanpa menggunakan kolon.

Mereka yang mempunyai ileostomy takedown dengan penggunaan takungan ileoanal mungkin harus buang air besar sehingga 12 kali sehari pada mulanya. Tinja mungkin kelihatan sangat berair dan pesakit mungkin mengalami kesulitan mengawal perut mereka. Pakaian pakai buang dapat membantu masalah kebersihan. Dari masa ke masa, pau dalaman mengembang dan dapat memegang lebih banyak bahan tahi sekaligus. Di samping itu, otot dubur mendapatkan semula kekuatan dan menjadi lebih mudah untuk mengawal pergerakan usus.

Apabila pemulihan dari takedown ileostomy selesai, pesakit hanya perlu memindahkan usus mereka tiga kali atau lebih setiap hari. Konsistensi menjadi kurang berair kerana usus kecil menyesuaikan diri untuk menyerap lebih banyak air semasa penghadaman. Oleh kerana usus besar biasanya menyerap air dari bahan buangan, mereka yang tidak mempunyai seseorang mungkin sukar untuk kekal terhidrasi. Orang-orang ini mungkin dinasihatkan untuk minum cecair tambahan dan mengambil lebih banyak natrium kerana ia menyebabkan tubuh mengekalkan air.

Apabila usus kecil dialihkan ke dubur, pembukaan pada abdomen, atau stoma, boleh ditutup sutured. Pesakit harus membenarkan beberapa hari untuk kawasan ini sembuh sepenuhnya. Mereka mungkin perlu melawat doktor supaya jahitan dikeluarkan, yang biasanya berlaku pada lawatan susulan yang pertama.

Berikutan takedown ileostomy, pesakit boleh dinasihatkan untuk mengelakkan makanan tertentu untuk mengurangkan risiko gangguan pencernaan. Mereka juga perlu mengambil perhatian tentang makanan mana yang menyebabkan masalah seperti sembelit dan cirit-birit dan mengehadkan penggunaannya. Pesakit perlu diberikan maklumat mengenai gejala dehidrasi supaya mereka tahu apabila ada masalah untuk mendapat perhatian perubatan.