apa vasodilator?

Vasodilators adalah kumpulan besar ubat-ubatan dan bahan-bahan lain yang dapat membantu menurunkan tekanan darah dan digunakan untuk merawat beberapa gejala kegagalan jantung kongestif. Mereka biasanya bukan rawatan baris pertama bagi orang-orang yang hanya menderita tekanan darah tinggi kerana mereka boleh mempunyai banyak kesan sampingan. Namun mereka sering diresepkan bersama dengan ubat-ubatan lain untuk mengawal pelbagai gejala penyakit kardiovaskular.

Pada asasnya, vasodilator bertindak pada otot-otot yang mengelilingi urat dan / atau arteri untuk membuat mereka berehat, yang membolehkan pembuluh darah membuka atau melebar. Ini menjadikan laluan mudah untuk mengalir darah, dan boleh membantu mengurangkan beban kerja jantung. Sesetengah ubat-ubatan ini hanya berfungsi pada arteri dan dipanggil pemutar arteri, dan yang lain bekerja pada otot licin yang mengelilingi urat dan dipanggil pemutar vena. Lebih biasa adalah untuk ubat ini untuk menjejaskan kedua-dua urat dan arteri dan jenis ini dipanggil pemutar campuran.

Ubat-ubatan ini tidak hanya diterangkan sama ada mereka bekerja pada urat, arteri atau kedua-duanya. Vasodilator juga dikelaskan dengan cara ia berfungsi untuk mencapai tujuannya. Ini adalah di mana ia menjadi menakutkan untuk cuba memahami banyak ubat yang sekurang-kurangnya sebahagiannya menyebabkan vasodilation, dan juga penting untuk mengetahui bahawa banyak ubat ini digunakan untuk lebih dari satu tujuan dan melakukan lebih dari satu tindakan di hati . Nitrat adalah vasodilators, misalnya, tetapi mereka juga boleh membantu dalam rawatan angina. Jenis lain ubat-ubatan yang menyebabkan beberapa vasodilation termasuk beberapa diuretik, penyekat saluran kalsium, inhibitor ACE, penghalang alfa, dan angiotensin II blocker.

Setiap kelas ubat-ubatan ini akan bertindak dengan cara yang berbeza. Inhibitor ACE dan penyekat angiotensin II mengubah cara badan menggunakan angiotensin II. Bekas blok pengeluarannya dan yang terakhir menghalang mekanismenya dalam otot. Kedua-dua jenis ubat-ubatan, dengan bertindak ke atas bahan kimia yang dihasilkan oleh badan ini, menyebabkan pelebaran saluran darah.

Doktor memutuskan sama ada atau jenis ubat yang sesuai bergantung kepada banyak keadaan. Ubat-ubatan ini sering diambil untuk hidup sebaik sahaja mereka ditetapkan pada mulanya, walaupun ada yang digunakan secara jangka pendek. Vasodilator tidak menyembuh tetapi dapat membantu mengurangkan gejala tekanan darah tinggi dan kegagalan jantung kongestif. Memandangkan pelbagai jenis ubat-ubatan yang terjejas ke dalam kelas ini, mustahil untuk menyenaraikan semua kesan sampingan yang berpotensi. Beberapa kesan sampingan yang paling berkaitan dengan ubat ini adalah sakit kepala, sakit perut, batuk kronik, pening dan perubahan dalam irama jantung.