apa pembedahan chondromalacia?

Pembedahan Chondromalacia adalah rawatan pembedahan untuk keadaan yang disebut chondromalacia patella atau “lutut pelari.” Ini digunakan sebagai pilihan rawatan apabila rawatan yang lebih konservatif untuk keadaan ini gagal dan pakar bedah percaya hasil yang baik dapat dicapai dengan pembedahan. Secara sejarah, pembedahan sering disyorkan, tetapi penyelidikan telah menyarankan bahawa ia hanya perlu digunakan dalam kes-kes di mana ia jelas menunjukkan dan pesakit tidak bertindak balas terhadap pilihan rawatan konservatif. Sekiranya pembedahan disyorkan, pesakit mungkin ingin bertanya mengenai pilihan rawatan lain dan mengapa pembedahan adalah pilihan terbaik.

Dalam chondromalacia patella, rawan pada bahagian bawah lutut rosak, dan menjadi meradang, menyebabkan kesakitan di lutut. Keadaan ini paling sering dilihat pada atlit, terutamanya atlet yang terlibat dalam sukan berimpak tinggi seperti ski dan larian. Pada peringkat awal, keadaan ini sering dapat dirawat dengan rehat, ais, mampatan, dan ketinggian, memberikan peluang tulang rawan untuk sembuh. Sekiranya keadaan itu maju atau pelari mengalami kecederaan ulangi, pilihan rawatan yang lebih agresif seperti pembedahan chondromalacia mungkin perlu dilakukan.

Pembedahan ini biasanya dilakukan secara arthroscopically, melalui hirisan kecil yang dibuat berhampiran lutut untuk memasukkan instrumen. Doktor bedah boleh membuang rawan yang rosak dan rawan berat untuk mengurangkan kesakitan dan bengkak. Sekiranya lutut itu tidak diselaraskan dan ini menyebabkan haus dan lusuh pada tulang rawan, pakar bedah dapat menyusun semula sendi semasa pembedahan kondromalacia. Pembedahan ini dilakukan pada pesakit semasa mereka berada di bawah anestesia umum untuk mengurangkan kesakitan dan ketidakselesaan.

Pemulihan dari pembedahan chondromalacia boleh mengambil minggu. Dalam beberapa hari pertama, lutut biasanya menyakitkan dan sangat membengkak. Pesakit dinasihatkan untuk menjaga berat badan dan mungkin ditawarkan analgesia untuk kesakitan yang berkaitan dengan tapak pembedahan. Laman ini juga diperiksa untuk sebarang tanda jangkitan. Setelah lutut pulih, terapi fizikal yang lembut dapat digunakan untuk menguatkan sendi dan membantu pesakit mendapatkan kekuatan dan kelenturan.

Sebaik sahaja pesakit menjalani pembedahan ini, adalah penting untuk mengelakkan lutut sekali lagi. Atlet sering mengalami komplikasi di kemudian hari akibat dari langkah-langkah keras yang mereka meletakkan badan mereka semasa mereka bersaing. Ulangi pembedahan untuk merawat kecederaan sukan boleh mempunyai tahap kejayaan yang berbeza-beza dan mungkin dikaitkan dengan lebih banyak risiko, bersama-sama dengan peningkatan masa pemulihan untuk pesakit. Bekerja untuk mengelakkan kecederaan di tempat pertama dan membatasi peluang kecederaan semula selepas rawatan adalah penting untuk atlet.