apa itu tudung?

Istilah poultice berasal dari perkataan Latin untuk bubur. Ia tidak biasa untuk merawat keradangan dengan bubur yang tersebar di atas kain dan kemudian diaplikasikan ke kawasan yang meradang. Mereka mungkin juga menutup dada semasa sejuk dada. Biasanya, bagaimanapun, bubur biasa dicampur dengan mustard digunakan secara langsung di dada dan dipanggil plaster. Poultis juga boleh dipanggil cataplasms.

Apa-apa ramuan untuk tisu, ia sentiasa menjadi bahan basah yang digunakan untuk keradangan atau bintik-bintik sakit. Penggunaannya yang paling umum hari ini adalah pada kuda, bukannya orang. Orang cenderung sama ada bengkak ais untuk mengurangkannya, atau kawasan panas dengan pad pemanasan. Perkara yang paling dekat dengan cataplasma untuk manusia mungkin adalah penggunaan kain lap panas untuk jerawat besar atau abses untuk membuat mereka membentuk kepala dan kemudian longkang. Ini juga baik untuk kawasan yang mempunyai rambut yang tumbuh. Di sini, satu-satunya ramuan basah biasanya air, walaupun ada juga yang menambahkan peroksida.

Dalam kuda dan binatang ternakan lain, penggunaan yang paling lazim digunakan pada tisu adalah penggunaannya untuk mengurangkan pembengkakan sendi. Sesetengah menggunakan bran sederhana sederhana atau bijirin oatmeal, pada dasarnya bubur, pada kain, dan kemudian menutup kawasan itu dengan pembalut untuk mengamankan kain itu. Rawatan ini boleh digunakan pada abses untuk membantu longkang abses.

Terdapat beberapa poultices yang boleh menggunakan agen penyingkiran atau antibakteria, yang boleh didapati untuk penjualan komersial. Ini biasanya boleh diperoleh melalui doktor haiwan kuda atau doktor haiwan haiwan ladang, atau di kedai makanan tempatan. Walaupun kaedah ini adalah ubat lama, ia masih membuat ubat yang baik dalam bidang sains veterinar.

Doktor haiwan menyarankan bahawa seseorang tidak boleh menggunakan tisu di atas luka terbuka. Ini masuk akal untuk orang yang menggunakannya juga. Ini boleh menyebabkan luka mengambil masa lebih lama untuk sembuh.

Walau bagaimanapun, beberapa luka pembedahan yang tidak sembuh dengan betul pada manusia diberikan pakaian basah untuk kering, sama dengan poultice. Lapisan pertama pakaian adalah kain kasa yang direndam dalam ubat antibakteria. Beberapa aplikasi lapisan yang direndam diikuti oleh lapisan kasa kering dan mungkin pita. Jenis pakaian ini hanya perlu dilakukan di bawah arahan doktor.

Dalam ubat alternatif, seseorang melihat resipi rumah untuk periuk kentang lecek: kentang mashed hangat yang tersebar ke cheesecloth. Secara bersejarah, rawatan ini dikatakan baik untuk keadaan kulit seperti ekzema. Ia juga dianggap berfungsi dengan baik untuk mereka yang mengalami arthritis.