apa itu tachycardia atrial?

Tachycardia atrium adalah salah satu daripada beberapa masalah jantung yang boleh menyebabkan aritmia jantung. Masalahnya berpunca dari irama jantung yang tidak normal yang berlaku apabila impuls elektrik yang mengawal denyutan jantung berasal dari kawasan jantung yang salah. Ia mempunyai kadar morbiditi yang rendah, tetapi pada kanak-kanak yang dilahirkan dengan kelainan jantung ini risiko kematian agak tinggi.

Di dalam hati adalah simpul kecil tisu yang dikenali sebagai nodus sinoatrial, terletak di atrium kanan, sudut kanan atas, organ. Ia adalah simpul ini yang berasal dari impuls elektrik yang menyebabkan jantung ditewaskan, dan yang bertanggungjawab untuk menetapkan ‘laju’ detak jantung. Dalam seseorang dengan takikardia atrial, impuls elektrik ini datang dari ruang atas hati, yang disebut atria, bukannya dari nod sinoatrial.

Seseorang yang mempunyai keadaan ini mungkin mengalami apa yang beberapa gejala yang sangat menakutkan, seperti jantung berdebar, rasa sakit atau tekanan di dada, kesukaran bernafas, pengsan, dan pening. Perasaan keletihan yang mungkin berterusan walaupun tempoh istirahat adalah gejala biasa bagi tachycardia atrium. Kanak-kanak yang mengalami irama jantung tidak normal atau gejala-gejala lain mungkin sukar untuk mengungkapkan sensasi ini, tetapi hanya dapat menyatakan keperluan untuk berehat atau mungkin menghadapi masalah dengan anak-anak lain bermain.

Rawatan untuk keadaan ini mungkin berbeza bergantung pada apa yang menyebabkan aritmia jantung dan gejala-gejala yang disertakan. Dalam kes tachycardia atrial pelbagai (MAT), sebagai contoh, penyebab utama sering penyakit paru-paru obstruktif kronik, kegagalan jantung kongestif, atau keadaan jantung lain. Dalam kes-kes seperti rawatan mungkin agak berbeza daripada yang ditetapkan untuk seseorang yang mengalami keadaan ini sebagai akibat daripada ketidakstabilan jantung struktur. Secara umumnya, arrhythmia jantung dirawat dengan ubat-ubatan untuk menekan irama yang tidak normal dan memulihkan degupan jantung yang normal.

Kejadian jantung yang tidak normal jenis yang menyebabkan arrhythmia jantung dan denyutan jantung pesat juga boleh bertanggungjawab untuk keadaan yang lebih jinak yang dipanggil tachycardia atrium tachycysmal. Keadaan ini dicirikan oleh tempoh denyutan jantung yang cepat, biasanya antara 160 dan 200 denyutan seminit, bersama-sama dengan gejala lain seperti kebimbangan, pening, dan berdebar-debar jantung. Satu episod tachycardia atrium boleh berlaku pada ketiadaan lengkap sebarang penyakit jantung atau kecacatan, dan keadaan ini biasanya tidak berbahaya. Ia boleh menjadi sangat menakutkan, tetapi penting untuk diingat bahawa kecuali gejala jantung yang lain hadir, biasanya ada sebab untuk penggera. Lawatan ke doktor untuk mengatasi masalah yang serius masih teratur, sudah tentu, kerana ia bukan merupakan idea yang baik untuk mengabaikan gejala jantung.