apa itu sendi sinovial?

Sendi sinovial adalah jenis sendi yang paling mudah alih dan paling meluas di seluruh badan. Ia kadang-kadang disebut sebagai diarthroses. Istilah “synovial” merujuk kepada tisu yang terlibat dalam sendi, dan “diarthroses” merujuk kepada pergerakan yang diaktifkan. Beberapa contoh sendi ini adalah yang terdapat di pergelangan tangan, siku, pinggul dan lutut.

“Synovial” berasal dari perkataan Latin untuk telur. Nama itu diberikan kerana penampilan cecair sinovial putih telur serta kesan berkhasiat pada sendi. Sendi sinovial adalah berbeza daripada sendi berserat atau tulang rawan, yang tidak melibatkan rongga sendi dan kurang bergerak.

Struktur unik dari jenis sendi ini termasuk rongga pendukung yang dibarisi oleh membran. Rongga dan membran melebarkan keluar dari tulang rawan artikular. Membran synovial membuang cecair sinovial, yang memberikan pelinciran untuk sambungan mudah alih. Sendi sinovial mungkin melibatkan lebih banyak ligamen daripada yang biasa untuk sendi lain, membantu menstabilkan sendi i walaupun pergerakannya yang bervariasi. Seperti jenis sendi yang lain, sendi sinovial menjadi tuan rumah rangkaian saraf yang luas.

Sendi sinovial boleh menjadi salah satu daripada beberapa jenis yang berbeza, termasuk pesawat, engsel, pivot, kondilloid, pelana dan sendi bola dan soket. Sendi pesawat membolehkan pergerakan gelongsor sama ada arah satu satah. Kebanyakan sendi pesawat didapati di vertebra, tangan dan kaki. Sendi lengan juga membolehkan pergerakan dalam arah mana-mana arah pada satu satah, yang membolehkan lekapan atau lanjutan sama ada, tetapi tidak meluncur. Sendi langsir terletak di tengah-tengah dan tengah-tengah. Satu lagi sambungan yang hanya membenarkan pergerakan satu arah atau sebaliknya adalah sendi pivot. Jambatan pivot melibatkan tulang lancar, dikelilingi tulang yang boleh dihidupkan seperti roda. Ini ada di vertebra dan di pinggul.

Sendi kondyloid mampu bergerak ke arah mana-mana arah pada dua pesawat, dengan satu arah biasanya menjadi dominan. Sendi-sendi ini juga mampu mengelilingi, pergerakan bulat yang melibatkan kedua-dua pesawat. Satu contoh sendi condilloid adalah pergelangan tangan. Sendi pelana sangat serupa dengan sendi kondyloid tetapi lebih sesuai untuk menghindari. Sambungan ibu jari adalah sendi pelana.

Jenis sendi sinovial dengan kebebasan paling pergerakan adalah sendi bola dan soket. Sendi-sendi ini membenarkan putaran sebagai tambahan kepada pelbagai pergerakan yang dibenarkan oleh sendi pelana. Peranan rotasi yang unik dapat dilihat dalam tindakan memutar membuka tudung jar, yang tidak akan mungkin tanpa sendi bola dan soket yang bahu.