apa itu polip telinga?

Polip telinga, juga dikenali sebagai polip aural, adalah pertumbuhan kulit dan tisu lembut yang tidak normal dari telinga telinga. Polip adalah kenyal, benjolan bengkak, kadang-kadang mengandungi nanah berdarah. Biasanya, polip telinga timbul dari telinga telinga atau membran timpani, lebih dikenali sebagai gendang telinga. Rasanya polip sedemikian disifatkan sebagai pertumbuhan kanser, tetapi sebaliknya adalah sista jinak atau hasil jangkitan tulang yang agresif. Walaupun selalunya tidak kanser, polip di telinga boleh dianggap malignan ketika merujuk polip yang timbul daripada jangkitan tulang, disebabkan oleh pertumbuhan agresif yang agresif dan sifat berbahaya.

Berhubung dengan sebab, polip telinga boleh dihasilkan dari beberapa senario yang mungkin. Otitis externa akut, atau telinga perenang yang teruk boleh mengakibatkan pembentukan polip. Apabila air kekal di telinga telinga, seperti dengan berenang biasa, persekitaran lembap berfungsi sebagai tempat pembiakan bagi kedua-dua jangkitan bakteria dan kulat. Sekiranya tidak dirawat, jangkitan seperti ini boleh mengakibatkan pembentukan polip antara gendang telinga dan telinga luar.

Ekstern otitis ganas adalah pertumbuhan yang tidak normal yang agresif di telinga telinga yang bermula dengan jangkitan tulang di dalam telinga. Mendiagnosis polip ini sebagai ganas tidak bermakna mereka adalah pertumbuhan kanser, tetapi sebaliknya merujuk tingkah laku seperti kanser yang agresif seperti polip. Apabila jangkitan berkembang dan tumbuh dengan intensiti, kerengsaan tisu sensitif di bahagian bawah telinga telinga mencipta polip. Risiko komplikasi dari luar otitis malignan adalah tinggi. Sekiranya tidak dirawat, polip ganas boleh menyebabkan jangkitan tulang tengkorak, abses otak, kehilangan pendengaran kekal, dan lumpuh otot muka.

Tisu kulit adalah penyebab lain polip telinga. Seperti polip yang disebabkan oleh telinga atau jangkitan tulang perenang, sista kulit di telinga telinga biasanya disebabkan oleh kerengsaan yang berpanjangan. Di bawah keadaan kronik yang merengsa, risiko jangkitan dan perkembangan sista – pertahanan tubuh terhadap kerengsaan atau keradangan kronik – sangat meningkat. Tiub pembedahan yang digunakan untuk meringankan jangkitan telinga kronik kadang-kadang boleh membawa kepada sista kulit atau polip yang serupa. Tulang kecil di mastoid atau telinga tengah terdedah kepada kerosakan tidak dapat diperbaiki daripada perkembangan polip telinga tersebut.

Gejala-gejala yang dikaitkan dengan polip ini termasuk kepekaan yang melampau untuk menyentuh, saliran yang berlebihan dari telinga, saliran darah, sakit, dan gatal-gatal di telinga telinga. Kehilangan pendengaran atau pengurangan keupayaan pendengaran adalah sama dengan semua polip di telinga. Dalam sesetengah kes, sentuhan lembut pada polip di telinga boleh menyebabkan sakit dan saliran darah. Polip telinga firma yang tidak berdarah dengan mudah adalah petunjuk pertumbuhan tumor. Polip yang lembut dan meradang yang berdarah dengan mudah biasanya menandakan jangkitan kronik atau teruk.