apa itu polip dubur?

Polip dubur, juga dikenali sebagai polip rektum, adalah pertumbuhan yang tidak normal, seperti cendawan yang melekat keluar dari membran mukus yang melambangkan anus atau kolon. Ia biasanya bermula sebagai pertumbuhan mikroskopik dan jinak, tetapi dari masa ke masa ia boleh menjadi malignan. Polip perlu dikenalpasti dan dikeluarkan secepat mungkin. Empat jenis polip dubur adalah radang, hiperplastik, adenoma tiub atau adenoma, dan villous adenoma atau tubulovillous adenoma.

Polip dubur radang biasa berlaku pada orang yang menghidap penyakit Chrohn. Ia sebenarnya adalah jisim membran mukus yang menyerupai polip, tetapi sebenarnya bukan satu. Jisim ini adalah tindak balas kepada beberapa jenis keradangan kronik di dubur. Polip radang benar-benar jinak dan tidak boleh menyebabkan kanser.

Polip hiperplastik mempunyai tisu kanser yang berkembang pesat yang berpotensi menjadi malignan. Oleh kerana polip hiperplastik kecil, ia membawa risiko bahaya yang lebih rendah. Oleh kerana saiznya tidak dapat dikesan oleh kolonoskopi konvensional, yang bermaksud seorang doktor mesti melakukan biopsi sebaliknya.

Adenoma tiub, atau polip adenomas, adalah bentuk polip dubur yang paling biasa, dan membentuk 70% daripada semua polip dubur dan rektus yang didiagnosis. Polip jenis ini menampakkan diri tanpa sebarang gejala, yang menjadikan pengesanan lebih sukar. Untuk membuat keadaan lebih teruk, adenomas polip berkembang dengan perlahan dan boleh bertahan bertahun-tahun untuk menjadi kanser, dan selepas itu mereka boleh membawa maut. Individu yang mempunyai sejarah keluarga adenoma tiub perlu menjalani pemeriksaan kanser kolon tahunan.

Adenoma villous, atau adenoma tubulovilluous, terdapat hanya 15% daripada polip, tetapi ia adalah jenis polip yang paling berbahaya. Ia adalah polip risiko tertinggi dan pertumbuhan yang lebih besar dan mengancam daripada jenis polip lain. Tidak seperti polip yang lain, villous adenomas biasanya melekatkan diri ke dinding dubur, yang membuat mereka lebih sukar untuk dikeluarkan. Kebanyakan kes villous adenoma memerlukan pembedahan.

Rawatan untuk polip dubur berbeza berdasarkan jenisnya. Individu boleh mengurangkan risiko pertumbuhan polip dengan mendapatkan pemeriksaan kanser tahunan dan makan lebih banyak serat dan kalsium. Menambah kalsium lebih banyak untuk diet boleh berpotensi mengurangkan risiko mengembangkan polip sebanyak 25%, tetapi tahap kalsium yang meningkat dapat meningkatkan risiko individu untuk kanser lain.