apa air mata retina?

Air mata retina adalah rip yang terjadi ketika cairan vitreous cincin atau “jeli” meluncur dan menarik pada retina. Apabila mata mengalami proses penuaan semulajadi, jeli yang mengisi rongga belakang mata dalaman mula merosot dan beralih. Pergerakan jenis ini menjadikan mata penuaan lebih cenderung kepada air mata retina. Jika air mata berlaku di sepanjang salah satu saluran darah retina, ia boleh menyebabkan pendarahan vitreous. Pendarahan ini kadang-kadang disertai dengan pancuran mendadak floaters atau berkelip yang dapat awan penglihatan.

Sama ada atau tidak mereka mengaburkan visi seseorang, air mata akut meletakkan seseorang berisiko untuk kehilangan penglihatan, kerana ia membenarkan bendalir meresap di bawah retina melalui air mata dan secara beransur-ansur mengangkat retina, menyebabkan detasmen retina rhegmatogenous. Oleh kerana risiko ini, ahli optometris dan pakar oftalmologi sering memantau retina seseorang untuk air mata, yang dapat dikesan dengan meluaskan murid dengan titisan mata khas. Setelah dikesan, air mata dapat dimeteraikan ke dinding mata dengan menggunakan laser atau cryotherapy (pembekuan beku). Prosedur ini biasanya tidak menyakitkan dan meninggalkan parut di bahagian belakang mata, yang mengelilingi retina dan mencegah cecair dari bocor masuk.

Air mata retina selalunya tidak dapat dikesan tanpa pemeriksaan mata dan peperiksaan, kerana simptomnya tidak menyakitkan. Gejala-gejala sedemikian termasuklah penampilan, atau peningkatan dalam, floaters atau berkelip, yang disebabkan oleh degenerasi jeli vitreous ke dalam cecair. Satu lagi gejala keadaan ini ialah penampilan bayang-bayang atau tirai yang turun ke atas satu mata, yang selalunya ke pinggir dan tumbuh dalam saiz. Pengurangan secara tiba-tiba dalam kualiti visi seseorang juga mungkin menunjukkan air mata.

Sekiranya tidak dirawat, detasmen retina yang disebabkan oleh air mata akan mengakibatkan retina kehilangan nutrien yang dibawa melalui bekalan darah. Akibatnya, retina boleh kehilangan keupayaannya untuk berfungsi, dalam beberapa kes, secara kekal. Detasmen retina besar memerlukan rawatan pembedahan, sementara detasmen kecil boleh diperbaiki dengan laser dengan cara yang sama bahawa air mata retina dimeteraikan.

Individu yang kelihatan jauh, menjalani pembedahan katarak, atau mengalami pukulan pada kepala atau mata adalah lebih berisiko untuk membangunkan air mata retina atau detasmen. Selain itu, pesakit yang mempunyai air mata dalam satu mata mempunyai satu dalam sepuluh peluang untuk mendapat air mata di pihak yang lain. Secara umumnya, retina retina jarang berlaku, dan menjejaskan kira-kira satu daripada sepuluh ribu orang.