adenokarsinoma hati?

Adenokarsinoma hati, juga dikenali sebagai karsinoma hepatoselular dan kanser hati, adalah kanser atau keganasan di hati. Terdapat dua jenis adenokarsinoma hati – primer dan sekunder. Bekasnya adalah kanser yang berasal dari hati. Yang kemudiannya adalah akibat dari kanser yang bermula dari organ yang berdekatan dan telah menetas atau merebak ke hati. Daripada kedua-dua jenis, adenokarsinoma hati sekunder adalah yang paling biasa.

Terdapat beberapa faktor yang boleh meningkatkan risiko membina adenokarsinoma hati primer. Ini termasuk jangkitan masa lalu dengan virus hepatitis B (HBV) dan virus hepatitis C (HCV), yang biasanya mengakibatkan sirosis hati atau parut hati. Individu peminum alkohol kronik dan mereka yang terdedah kepada bahan kimia tertentu, seperti vinil klorida juga mungkin mengalami peningkatan risiko. Sebilangan kecil pesakit yang terjejas dengan hemochromatosis keturunan, keadaan di mana terdapat peningkatan zat besi dalam darah, mungkin juga mengembangkan adenokarsinoma hati.

Gejala penyakit termasuk loya, sakit perut, demam, kehilangan berat badan tiba-tiba, dan penurunan selera makan. Ramai pesakit juga hadir dengan asites atau pengumpulan cecair di abdomen, dan edema atau pengumpulan cecair di kaki dan kaki. Gejala lain yang biasanya ditunjukkan oleh pesakit ini adalah penyakit kuning atau kekuningan kulit dan mata.

Ahli gastroenterologi, doktor yang merawat pesakit dengan penyakit gastrointestinal, dan onkologi, doktor yang merawat pesakit kanser, biasanya yang menghadiri pesakit yang menderita kanser hati. Mereka biasanya mendiagnosis pesakit melalui pemeriksaan fizikal dan ujian darah tambahan. Satu ujian darah yang sering dilakukan adalah untuk menguji tahap alpha-fetoprotein, penanda tumor yang biasanya meningkat dalam kes-kes kanser hati. Serangkaian ujian pengimejan seperti pencitraan resonans magnetik (MRI) dan imbasan tomografi (CT) juga sering dilakukan pada pesakit-pesakit ini.

Rawatan untuk adenokarsinoma hati kerap bergantung kepada saiz tumor dan keadaan kesihatan pesakit. Walau bagaimanapun, penyembuhan yang paling berkesan adalah pemindahan hati. Untuk tumor yang lebih kecil, pemecatan atau penyingkiran beberapa bahagian hati kadang-kadang disyorkan. Pilihan rawatan lain termasuk teknik kemoterapi dan ablation. Teknik penyingkiran adalah prosedur yang menggunakan haba untuk memusnahkan tumor. Terapi sokongan yang sering diberikan kepada pesakit ini adalah penyembuh rasa sakit, dan penggunaan diuretik untuk melegakan pengumpulan cecair dalam tisu.